2007 års 100 bästa låtar

Då var det återigen dags att runda av och summera året genom att lista de 100 bästa låtar (max 1 per artist) som på ett eller annat sätt släppts under året. Håll till godo.

1. Okkervil River - Unless it's Kicks
2. Arcade Fire - Intervention
3. Dan Le Sac vs. Scroobius Pip - Thou Shalt Kill
4. Säkert! - Allt som är ditt
5. Simian Mobile Disco - I Believe
6. M.I.A - Paper Planes
7. The Tough Alliance - First Class Riot
8. Band of Horses - Cigarettes, Wedding Bands
9. Hans Appelqvist - Tänk att himlens alla stjärnor
10. Cold War Kids - Hang Me Up To Dry
11. Familjen - Det snurrar i min skalle
12. Arctic Monkeys - Fluorescent Adolescent
13. Feist - My Moon, My Man
14. Anna Järvinen - Kom hem
15. Babyshambles - Delivery
16. Patrick Wolf - The Magic Position
17. The Shins - Australia
18. Amy Winehouse - Back to Black
19. Shout Out Louds - Tonight I Have To Leave It
20. Justice - D.A.N.C.E
21. Those Dancing Days - Hitten
22. Burial - Archangel
23. José Gonzales - Killing For Love
24. Timbaland feat. Keri Hilson & D.O.E - The Way I Are
25. Laakso - Västerbron
26. Two Gallants - Seems Like Home To Me
27. The Hives - It Won't Be Long
28. The Fiery Furnaces - Restorative Beer
29. Sambassadeur - Final Say
30. Beirut - Nantes
31. Vampire Weekend - Walcott
32. Jamie T - If You Got the Money
33. Devendra Banhart - Seahorse
34. Oi Va Voi - Yuri
35. The Wombats - Let's Dance To Joy Division
36. The Ark - Little Dysfunk You
37. Miss Li - I'm Sorry, He's Mine
38. Timo Räisänen - If Only A Lifetime
39. Kanye West - Stronger
40. Spoon - The Underdog
41. Florence Valentin - Pokerkväll i Vårby gård
42. Moneybrother - Down at the R
43. Kate Nash - Foundations
44. Manu Chao - Rainin' in Paradize
45. Eldkvarn - Fulla för kärlekens skull
46. Battles - Atlas
47. Malcolm Middleton - We're Gonna Die Alone
48. Panda Bear - Take Pills
49. Frida Hyvönen - This Night I Recall You
50. Hard-Fi - Suburban Knights
51. Calvin Harris - Acceptable in the 80's
52. Modest Mouse - Dashboard
53. Tegan & Sara - Relief Next To Me
54. Driz & the Alarms - Tinkerbell
55. The Bravery - Who Left Me Out
56. Bright Eyes - Four Winds
57. The Go! Team - Grip like A Vice
58. Jens Lekman - Friday Night at the Bingo
59. Kristoffer Jonzon - Man tror vad man ser
60. The Concretes - Oh Boy
61. Sahara Hotnights - Cheek to Cheek
62. Logh - Saturday Nightmares
63. Sean Kingston - Beautiful Girls
64. Of Montreal - Suffer For Fashion
65. Lavender Diamond - Open Your Heart
66. Kent - Ingenting
67. Mark Ronson - Stop Me
68. Animal Collective - Fireworks
69. Klaxons - Golden Skans
70. Manic Street Preachers feat. Nina Persson - Your Love Alone is Not Enough
71. The National - Fake Empire
72. Santogold - Creator
73. Adam Tensta - My Cool
74. Iron & Wine - Boy With a Coin
75. Svenska Akademien - Vakna
76. Maskinen - Alla som inte dansar
77. The Mary Onettes - Void
78. Vincent - Don't Hate On Me
79. Dizzee Rascal - Sirens
80. Christian Kjellvander - Two Souls
81. Kaiser Chiefs - Ruby
82. Boat Club - Warmer Climes
83. Jack Peñate - Torn on the Platform
84. Timbuktu - Karmakontot
85. Mikael Herrström - The Second Waltz
86. Vera November - Our Last Night Together
87. LCD Soundsystem - Someone Great
88. Brick & Lace - Love is Wicked
89. Polyphonic Spree - Running Away
90. Jonas Game - New City Love
91. Vapnet feat. Jens Lekman - Håll ihop
92. Bloc Party - I Still Remember
93. Bruce Springsteen - Radio Nowhere
94. Deerhoof - The Perfect Me
95. Maia Hirasawa - And I Found This Boy
96. Isolation Years - Landslide
97. Nina Ramsby - Rosenblad, rosenblad
98. Dreamboy feat. Hello Saferide - Stockholm We Have a Problem
99. Kapten Röd - Trasig
100. Robert Plant & Alison Krauss - Rich Woman

Kommentarer
Postat av: Makulerad med stort zZz

Måste göra ett sakligt, men långt, inlägg i den kommande debatten om denna lista. De artister jag inte nämner tycker jag antagligen inte om men känner heller inget direkt hat emot.

Band of Horses har gjort fantastisk musik även 2007 och jag tycker verkligen att nya skivans introspår "Is there a ghost" borde förtjänat listans första plats.

Blev lite extra ledsen i ögat när jag såg hur långt ner Beirut hamnat. Skulle dessutom gärna sett "A sunday smile" på listan.

I årets svenska urval är José Gonzalez så gjuten med nya skivan, och "Killing for love" är obeskrivlig.

Har aldrig gillat Hello Saferide men i år har Annika Nordin blivit min nya heta kärlek, på så många sätt.

På tal om Norrland gör sig ju Vapnet helt fantastiska ihop med Jens Lekman i "Håll ihop", varför är låten så extremt degraderad?!

Blir dock väldigt glad när jag ser att du tagit med mysgossarna i The Mary Onettes.

Däremot tycker jag du även placerat hästsvansgossen Vincent för långt ner, jag vet att låten är uttjatad men..!

Skåne är välrepresenterat ser jag, men så har
det också hänt mycket i Danmark i år. Familjen är tokrätt liksom alltid underbare Timbuktu. Däremot ser jag inte vad mediokra band som Driz and the Alarms gör på årslistan, och högre upp än Timbuk? Skandal!

Och på tal om skandal: Bruce Springsteen?! Det var nästan så jag gjorde slut en stund, men jag hann trösta mig i tid med att du tagit med The Shins, underbara Kate Nash, Laakso, Justice, Manu Chao, TTA och Simian Mobile Disco med gräsligt bra låtar. Även om jag hellre sett Kate Nash representeras med "Nicest Thing" och Shins med vilken annan låt som helst från årets skiva..

Feist är en enorm ny röst och helt rätt på listan.
Saknar dock, också för mig nya, CocoRosies "Rainbowwarriors" som är en av årets coolaste låtar.

Of Montreal borde ha representerats med "Gronlandic Edit", men det är bara en personlig älskling i flummet, och Animal Collectives "Peacebone" borde har varit med istället.
Och Modest Mouse "Education" tycker jag borde ersätta "Dashboard".

Hm, hade jag några mer åsikter? Jo.
Kanye West, Timbaland och Sean kingston är bara konstiga i det här sammanhanget. Bloc Party har inte
överträffat sig själva i år, inte heller Kaiser Chiefs och känns därför krystade i listan.

I övrigt så var det kul med "Yuri" i listan samt att Kent kan gå och dö.

Gott nytt kramjuck Denise!

2008-01-01 @ 02:07:26
Postat av: Dennis

zZz: Det finns flera bra argument för att Band of Horses representeras av Cigarettes, Wedding Bands istället för den kanske annars självklara förstasingeln Is There A Ghost?. Först och främst tycker jag att den förstnämnda är en mycket bättre låt. Att ta med den senare skulle vara att plocka med "The Funeral", i sämre tappning, i år igen. Att sätta den överst? Oj, vad mycket sämre 2007 hade varit gentemot 2006.

I övrigt är det kul med dina synpunkter men jag reagerade på en sak som blev lustig i sammanhanget. Personen bakom Säkert! heter Annika Norlin och inte Annika Nordin, för hon är ju vår klasskamrat. Men jag skulle välkomna även hennes ambitioner att ta sig in på den här listan.

2008-01-01 @ 12:52:27
Postat av: zZz

Det skulle absolut vara spännande. Men varför tar du för givet att jag inte menade vår kära klasskamrat då? Har haft ett långt avhållet jullov nu, fantasierna skenar.
Skämt åsido. Felstavning, sen nyårsnatt.
Jag tycker dock inte alls att "Is there a ghost" är en sämre tappning av "The Funeral", och absolut bättre än de låtar du graderat högre, och absolut bättre än listan. Rädd för upprepningen i att välja samma band ett år till? Har hursomhelst inget emot "Ciggarettes..." heller, tycker bara bättre om introspåret.

2008-01-01 @ 13:48:26
Postat av: zZz

"...bättre än listettan".
Inte stort bättre med stavningen idag heller. Nu ska jag lämna ordet till andra som har en åsikt.

2008-01-01 @ 13:51:33
Postat av: Marlon Brando

En mesig 93:e plats för fantastiska Radio Nowhere, inte tillräckligt bra pojkar...

Postat av: Andypandy

Sen när fan lyssnar du på Hans Appelqvist? Kvasi-Dennis!
Och håller inte med dig om Kjellvanders bästa låt, Bird black sky ska det va din tokskåning!

2008-01-03 @ 14:17:45
Postat av: Andypandy

Saknar dessutom Hästpojken, han är given på din typ av lista som göra anspråk på att vara kreddtomtens julklapp till folket.

2008-01-03 @ 14:20:16
Postat av: MurketVatten

Ambitiös lista fullpackad med tips. Goodie! Men varför representeras inte Of Montreal med intensivt geniala The Past is a Grotesque Animal istället? Bakläxa! Jag får helt komponera min egen lista någon dag ;)Och jo, den listan innehåller givetvis CocoRosies Rainbowarriors, och Björks Earth Intruders, och, och ...

2008-01-03 @ 23:16:50
Postat av: ...

och just helvete, blonde redhead! ;)

2008-01-03 @ 23:26:45
Postat av: Dennis

Marlon Brando: Intressant att The Boss fortfarande väcker känslor. Liza vill strypa mig för att han är med och du är inte nöjd med den låga placeringen.

Andypandy: Hm, Hästpojken creddig? Hur som helst tyckte jag bara att det fanns plats för en fd Bad Cash Quartet-medlem på listan och Jonas Game är mycket bättre.

Murket: Jag får hålla med om att CocoRosie är en miss men jag jobbar fortfarande på att förstå Blonde Redheads storhet. Men din lista väntar jag på.

2008-01-04 @ 14:43:47
Postat av: Dennis

Jag anser Hästpojken som rätt kreddiga ja. De förekommer på en del kritikers listor/krönikor och så.
Dessutom tycker jag det känns lite löjligt med en topp 100-lista, du kan ju omöjligt ha lyssnat igenom 100 skivor under förra året och avgjort vilken låt som var bäst.
Hade varit intressantare och läsa om du verkligen gjort en lista med musik som du LYSSNAT på under året. Ett exempel är ju Kanye West som du inte ens nämnt under året. Nej, bakläxa där Denne.

För övrigt anser jag att Kents b-sida Den kiden k bör förstöras!

2008-01-04 @ 14:56:58
Postat av: Dennis

Föregående inlägg är från Andy antar jag och inte från mig själv.

Andypandy: Konstiga synpunkter är det hur som helst. Jag listar 100 låtar som jag har fastnat för på ett eller annat sätt under året och inte 100 skivor på den här listan. Många av artisterna har till exempel släppt låtar på annat sätt än genom skivsläpp.
Att Kanye West är med? Jag visste inte att det fanns en regel att jag måste ha nämnt artisterna för dig under året Andy. Skulle jag nämna Kanye West så skulle jag få en box i magen av dig, det vet du också.

2008-01-04 @ 16:42:44
Postat av: Andypandy

Haha, var väl lite hög när jag skrev "Dennis". Men nu skrev jag rätt tror jag

Mmmm, nej finns ingen regel att du skulle nämnt artisten för mig, som du säkert förstår. Men det är bara det att Kanye West känns så Odennisianskt. Lyssna gärna på vad du vill, men det känns lite som namedropping på hög nivå med en sådan lista.

2008-01-04 @ 17:31:32
Postat av: Jahn!

Det är bra att man inte har hört en enda..

2008-01-07 @ 00:49:48
URL: http://jahn.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback